چندین سال پیش  در سیستم های حفاظت تصویری تنها دو نوع تکنولوژی آنالوگAnalog و دیجیتالDigital  در پروژه ها با یکدیگر رقابت داشتند.

تکنولوژی آنالوگ که با تجهیزاتی همچون کابل کواکسیال RG59 ، فیش BNC ، دستگاه ضبط DVR و دوربین های آنالوگ انجام می شد و تکنولوژی دیجیتال با تجهیزاتی همچون  کابل شبکه و سوکت RG45 ، سوئیچ و دستگاه ضبط NVR و دوربین های تحت شبکه اجرا می شد.

تفاوت و شکاف قیمتی در بین این دو تکنولوژی بسیار زیاد بود لیکن این تفاوت در کیفیت نیز بسیار و چشم گیر بود به همین خاطر افراد خاص و مکان هایی که از اهمیت بالایی برخوردار بود با تکنولوژی دیجیتال تجهیز میشد.

با گذشت زمان و کاهش قیمت سیستم های دیجیتال یا تحت شبکه و گرایش ها به سمت کیفیت بیشتر، محصولات IP توانست سهم بیشتری از بازار را به دست آورد.

با تغییر دیدگاه و انتقال سهم بازار آنالوگ به دیجیتال، تکنولوژی های جدیدی رو بستر آنالوگ شکل گرفت که کیفیت مگاپیکسل را روی بستر انالوگ به جای کیفیت TVLine ساخته شده و دوربین های آنالوگ با کیفیت مگاپیسل ارائه شد.

در سال های اخیر با پیدایش تکمولوژی هایی چون HDTVI توسط شرکت آمریکایی TechPoint و تکنولوژی HDCVI توسط شرکت داهوا Duhua و تکنولوژی AHD توسط شرکت NextChip و ارائه کیفیت های مگاپیکسل یا HD رو بستر آنالوگ به سرعت جای خود را در بازار پیدا کرد و توانست در زمان کمی کیفیت TVLine را از بازار حذف کند و سهمی از بازار دیجیتال IP را بگیرد.

*البته افرادی به اشتباه، این تکنولوژی ها را دیجیتال می خوانند.

بعد ظهور این سه تکنولوژی سرعت تغییر در بستر آنالوگ به قدری زیاد بود که در زمان کوتاهی کیفیت 1MP , 2MP , 3MP, 4MP و 5MP در این تکنولوژی ها ارائه شد و حتی 1MP و 1.3MP به سرعت همچون TVLine از دور رقابت خارج شد.

*البته در این بین شیطنت هایی با کیفیت 2MP واقعی بر اساس 1080p و 1080n و 1080pLite صورت گرفت.